Boeing 787 Dreamliner se poprvé otevře veřejnosti

28 Července 2011
Doprava
Letoun nové generace využívá nejmodernější technologie a materiály včetně GE motoru GEnx

Oshkosh (USA), Praha, 26.7.2011 - (PREKON) - Očekávaný letoun nové generace využívá nejmodernější technologie a materiály včetně GE motoru GEnx, který zaručuje vyšší výkon, výrazné snížení emisí a snížení hlučnosti o 30 procent.

Historickou šanci poprvé vstoupit do Boeingu 787 Dreamliner budou mít letečtí nadšenci jen jeden den, v pátek 29. července na EAA AirVenture v Oshkoshu v americkém státě Wisconsin. Významné letecké show, která se letos koná 25. – 31. července, se účastní na 10 000 letounů a každý rok si ji nenechá ujít půl milionu návštěvníků.

„Hladký, podle plánu a vynikající”, takto popsal kapitán Mike Bryan, zodpovědný ve společnosti Boeing za testovací lety nového stroje, první let Boeingu 787 Dreamliner poháněného GE motorem GEnx-1B (General Electric Next Generation – 1B).

V současné době má letoun splněno zhruba 70 procent certifikačních testů a 80 procent testů společnosti Boeing. GE věří, že závěrečné testy a certifikace motoru budou dokončeny do října, kdy mají první Boeing 787 Dreamliner s motorem GEnx- 1B začít využívat Japonské aerolinie.

„Od zahájení provozu Boeingu 787 poháněného motorem GEnx-1B pro Japonské aerolinie, plánovaného na říjen, nás dělí několik týdnů“, uvedl generální manažer produktové řady motorů GEnx Bill Fitzgerald.

Boeing 787 Dreamliner bude nesrovnatelně účinný z hlediska využití paliva a tedy i výjimečně ekologický. K jeho jedinečným parametrům přispívá motor nové generace GE GEnx-1B, který je jediným tryskovým motorem na světě, jehož přední dmychadlový plášť a lopatky dmychadla jsou vyrobeny z kompozitního materiálu tvořeného uhlíkovými vlákny, což výrazně snižuje váhu motoru a přispívá k jeho vyšší výkonnosti.

Emise plynů NOx je u motoru GEnx-1B snížena až o 60 procent pod regulatorní limity a u dalších plynů až o 90 procent. Motor GEnx-1B je také nejtišším motorem z dosavadní produkce GE. Jeho široké, výkonnější lopatky zaručují snížení hlučnosti o 30 procent. Motor GEnx-1B má certifikaci GE ecomagination, kterou společnost uděluje energeticky hospodárným produktům. V porovnání se svým předchůdcem má motor o 15 procent vyšší palivovou účinnost.

Ve srovnání s dnešními letouny stejné velikosti, bude Boeing 787 na srovnatelných trasách využívat o 20 procent méně paliva. Jeho rychlost bude podobná jako u současných nejrychlejších letadel se širokým trupem.

Boeing 787 Dreamliner je zcela nově vyvinutý letoun. Snoubí se v něm využití technologií, které zaručují výjimečnou hodnotu leteckým společnostem a nesrovnatelný komfort pro cestující – vnitřní prostory budou nabízet například vyšší vlhkost vzduchu (odborné studie ukazují, že vyšší vlhkost může například snížit přenos rýmy během letu nebo má příznivý dopad na zvlhčení očí cestujících).

Boeing 787 je prvním letounem střední velikosti, který bude schopen létat dlouhé trasy, což leteckým společnostem umožní otevření nových non-stop dopravních spojení, která cestující veřejnost preferuje.

Boeing 787 přistane na EAA AirVenture v Oshkoshu v americkém státě Wisconsinu v pátek 29. července 2011 v 9.30 ráno a odletí v 18.00 hodin odpoledne místního času.

Kontakty:

Maja Ošťádalová, Petra Jelínková - Grayling

clanky

POSLEDNÍ ZPRÁVY