To Elektrárna Ledvice ještě nezažila

firma: ČEZ
11 Dubna 2017
Ostatní
Informační centrum Skupiny ČEZ hostilo v sobotu 8. dubna na osmdesát návštěvníků z celé České republiky, kteří zaplnili parkoviště před Elektrárnou Ledvice svými žigulíky, moskviči či novějšími ladami.

Ledvice, 9. dubna 2017 - (PERKON) - Celkem 47 automobilů ovšem nepatřilo jen mezi veterány vyrobené v minulém století za éry bývalého Sovětského svazu, ale i současné žhavé ruské novinky. Informační centrum Elektrárny Ledvice se cílem osádek vozů nestalo náhodou, zakončily zde totiž svou spanilou jízdu po okolí Bíliny.

„Oficiálně se jedná o VI. Severočeský sraz vozů Moskvič a Žiguli a týká se všech vozů automobilky VAZ bez rozdílu, kdy byly vyrobeny, tedy zda v době Sovětského svazu nebo nyní. Pravda, veteráni sice převažují, ale máme mezi sebou i žhavou novinku Ladu X–Ray nebo jen o něco málo starší Lady Priora a Kalina. Naše setkání se vždy snažíme spojit něčím zajímavým. Například v minulosti jsme si prohlédli bílinský zámek, který jinak není přístupný. Jiným nevšedním zážitkem byl třeba sestup na dno Dolů Bílina. Na letošek jsem naplánoval návštěvu informačního centra klasické energetiky. Mít možnost seznámit se, byť jen virtuálně, s chodem elektrárny, je pro mnohé veliká příležitost, poznat zase něco jiného,“ uvedl Ladislav Valentin z Bíliny, hlavní organizátor čtyř z dosud šesti konaných srazů.

Proto i spanilá jízda „sovětských pradědečků“ a jejich „ruských pravnuků“ vedla z Bíliny do Chotějovic a následně přes Kostomlaty pod Milešovkou, Lhenice a Bžany zpět do Hostomic a na parkoviště u Elektrárny Ledvice. Podle některých účastníků srazu byla přitom pro ně návštěva informačního centra příjemnou změnou a hlavně poznáním něčeho, co v okolí svého domova nemají. Zvláště osádky složené z dospělých i dětí kvitovaly, že zde nalezly program pro celou rodinu. Zatímco dospělí a starší děti se vrhli do virtuálního světa energetiky, ti nejmenší se pustili do hrátek s permoníky v suterénní expozici. Úplně všechny zaujal 3D film, který z pohledu vzniku a těžby uhlí a vývoje výroby elektrické energie začíná Velikým třeskem a pokračuje jednotlivými etapami vývoje planety Země až do současnosti.

„Nabídli jsme jim prakticky vše, včetně odborného průvodce jako běžně předem ohlášeným exkurzím. U nich ovšem dopředu víme, jakého budou věkového a znalostního složení, takže i odhadneme, co bychom měli pro ně upřednostnit. Nyní byla ovšem věková hranice bez omezení a také návštěvníků bylo na jednu hromadnou exkurzi poměrně více. Proto jsem všechny nejdříve informovala o tom, co u nás mohou vidět a zažít jak dospělí, tak i děti. Poté už bylo jen na nich, jakou variantu prohlídky si zvolí. Na vše jsme byli připraveni,“ konstatovala Dana Daňková, recepční Informačního centra klasické energetiky Skupiny ČEZ.

S veterány jejich majitelé během roku příliš nejezdí. „Jsou to garážovaná a různě hýčkaná vozidla, která vytahujeme právě jen na srazy veteránů. Ovšem občas potřebují provětrat. Proto jsem vymyslel před šesti lety Severočeský sraz všech vozidel továrních značek Žiguli a Moskvič. Lada je přitom jen nový název pro žigulíka. Když se s ním totiž začali Sověti chytat na západním trhu, nikdo nedokázal slovo žiguli pořádně vyslovit. Říkali například i džigolo, což bylo pro východní garnituru nepřípustné. Tak se zrodil název LADA, který je platný dodnes,“ zakončil trochu úsměvnou historkou Ladislav Valentin návštěvu 47 automobilů legendárních značek před Elektrárnou Ledvice.

A protože mu opravdu není humor cizí, zajel si ještě se svým Žiguli 2103 z roku 1974 „natankovat energii“ k jednomu ze stojanů pro elektromobily. S Moskvičem 214 z roku 1980 mu přitom u druhého stojanu asistoval Lubomír Macháček ze Sokolova.

Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní a střední Čechy

clanky

POSLEDNÍ ZPRÁVY