Letiště Brno investuje do výstavby multimodálního komplexu

firma: Accolade
28 Května 2018
Auto
Letiště Brno investuje do výstavby moderního multimodálního dopravního centra u brněnského letiště...

Brno, 28. května 2018 — (PREKON) — Letiště Brno investuje do výstavby moderního multimodálního dopravního centra u brněnského letiště. Zatraktivní kapacitu letiště pro letecké dopravce a zároveň postupně uleví dopravě ve městě.

„Rozvoj zázemí pro letecké cargo je součástí rozsáhlé modernizace letiště, která začala se vstupem Accolade do společnosti Letiště Brno. Letiště je branou na jižní Moravu a chceme, aby to byla brána atraktivní a přívětivá jak pro cestující tak pro byznys,“ říká Milan Kratina, předseda představenstva společnosti Letiště Brno. Připomíná také, že Letiště Brno před nedávnem podepsalo s Jihomoravskou rozvojovou společností vznik společného podniku, jehož cílem je podporovat rozvoj osobní letecké dopravy.

Kvalitu a atraktivitu multimodálního centra mají zajistit mezinárodní zkušenosti Panattoni Europe, která bude partnerem rozvoje centra. „Brno je pro mě synonymem pro high-tech, inovace a špičkovou univerzitní základnu. Rozvoj jeho letiště se však dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalitní kapacity pro dopravce, přitom se synergie plynoucí z prémiové lokality vprostřed Evropy přímo nabízejí. Multimodální centrum vytvoří skvělou základnu evropského významu,“ říká Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni Europe pro Českou republiku a Slovensko.

„O podobném zařízení uvažuje například i Ostrava. Brno tak před ní bude mít díky tomuto modernímu centru náskok,“ dodává Kratina.

Multimodální komplex využije návaznosti na dráhový systém letiště. Díky tomu odpadne překládání carga z letadla na auta mířící mimo areál. Uživatelé multimodálního centra tím ušetří peníze, a také se díky tomu postupně zklidní doprava v trasách navazujících na letiště. Vedle letecké dopravy centrum využije železniční vlečku do areálu letiště, přičemž na atraktivitě mu jen přidá plánovaná modernizace celého brněnského železničního uzlu. Zbylý silniční náklad pak projede rovnou z areálu letiště na dálnici D1 přímo po Evropské, mimo zastavěné území.

 „Územní plán navrhuje dopravní centrum na letišti proto, aby nákladní doprava z dálnice neodbočovala směrem do města a nekomplikovala život lidem v okolních obytných čtvrtích. Postupem času však došla naplnění jen část územního plánu, takže původní dobrá myšlenka rozdělit zásobování na jih a dopravu do výrobních podniků na sever nyní nefunguje a většina provozu míří z dálnice směrem na sever dovnitř města. Stavbou multimodálního centra se tak napravuje historický dluh vůči obyvatelům Slatiny a všem, kteří musí využívat Řípskou ulici,“ říká Milan Kratina.

Letiště Brno plánuje do zázemí pro letecké cargo investovat postupně. První díl komplexu naváže na stávající zemní práce na sever od příletové a odletové haly a v omezeném provozu by měl začít fungovat letos na podzim.

Uskutečněné nebo napevno plánované investice do komfortu a bezpečnosti cestujících v rámci modernizace letiště již od loňského listopadu dosáhly 40 milionů korun. Letiště koupilo nový tahač letadel, pořídilo první kryté nástupní schody a koupilo také hasičský speciál určený pro použití na letištích. A přistavělo garáže, aby bylo novou techniku kde parkovat. V současné době probíhá výstavba nového páteřního vodovodu a plynovodu.

Rozšiřuje se také kapacita pro odbavení cestujících mimo Schengenský prostor a investice míří také do nových rentgenů a detektorů zakázaných látek. Uvnitř letištní haly je inovovaná klimatizace a vzduchotechnika jak ve veřejných prostorách, tak v zázemí. Peníze jsou připravené i na rozšíření parkoviště před terminálem a v blízké budoucnosti se počítá s oživením interiéru odletové a příletové haly, včetně příchodu moderních obchodů a občerstvení pro cestující.

Vedle investic přímo na letišti také probíhá oprava mostu na příjezdové silnici k terminálu zajišťovaná Jihomoravským krajem. Nutná oprava nadjezdu nad železniční tratí cestu na letiště nárazově zpomaluje a cestující by měli pamatovat na vždy doporučovaný příjezd dvě hodiny před odletem.

 

Letiště Brno-Tuřany ročně odbaví bezmála půl milionu cestujících. V roce 2017 jím prošlo více než 470 tisíc lidí, zatímco o rok dříve to bylo necelých 418 tisíc lidí. V současné době z Brna létají dvě pravidelné linky – do Mnichova a do Londýna. Linka do Mnichova zajišťovaná společností bmi regional létá v pracovní dny dvakrát denně, o víkendu odlétá v neděli. Tato linka umožňuje cestujícím z Brna využít mnichovského letiště jako centrálního hubu pro navazující lety do dalších destinací po celém světě, a naopak nabízí zejména obchodním cestujícím snadnou možnost, jak se letecky dopravit do jihomoravského regionu. V loňském roce ji využilo 20 000 cestujících, přičemž zájem o tuto linku významně roste. Linku do Londýna Stanstedu provozuje společnost Ryanair. Létá každý den a v roce 2017 ji využilo 108 tisíc cestujících. Největší provoz na letišti připadá na letní sezónu, kdy letiště využije bezmála 300 lidí. Mezi letními destinacemi je tradičně největší zájem o lety z a do Řecka, které přepraví téměř 100 tisíc lidí. Zhruba o polovinu méně pasažérů cestuje do Bulharska a přes 30 tisíc lidí využívá lety do a z Egypta. Ročně letiště odbaví necelých 4 000 tun zboží v pravidelné i nepravidelné letecké dopravě. V roce 2017 brněnské letiště zaznamenalo 44 tisíc pohybů všech letadel. Provozovatel letiště, společnost LETIŠTĚ BRNO a. .s., je součástí skupiny Accolade, která se zaměřuje na investice do infrastruktury pro podnikání ve střední Evropě.

clanky

POSLEDNÍ ZPRÁVY