Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

firma: AAA Auto
21 Srpna 2018
Doprava
Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit přebytečné finance, jeví investice do automobilových veteránů a youngtimer

Praha, 21. srpna 2018 — (PREKON) — Poptávce po alternativních investicích se pochopitelně začal přizpůsobovat i trh. Německá banka Südwestbank v roce 2010 zavedla index OTX – index klasicých aut. Ten srovnává výkonnost zhodnocení automobilů vyrobených v jižním Německu s jinými formami investic. Index obsahuje 20 modelů výrobců automobilů v Bádensku-Württembersku, Bavorsku a jižním Hessensku. Výpočet OTX je založen mimo jiné na hodnocení cenových údajů renomovaného odborného časopisu Motor Klassik. Südwestbank stanovila počáteční hodnotu indexu na 100 bodů v roce 2005. 1. ledna 2018 činil index 403 bodů.

Podle odborníků Südwestbank je poptávka po historických vozidlech velmi vysoká. Stále jsou považována za stabilní investice. Zatímco německý index DAX od roku 2005 vzrostl o 203,51 procenta a Euro STOXX 50 přidal jen 73,93 procenta, index klasických automobilů OTX vzrostl o 302,63 procenta.

Zájem potvrzuje i značka Mototecha, která letos na jaře spustila samostatnou značku Mototechna Classic, specializující se právě na prodej vetránů a youngtimerů. „Od svého březnového spuštění zobchodovala Mototechna Classic téměř padesát vozů a do jejího portfolia se povedlo dostat několik zcela unikátních vozů. Za zmínku stojí třeba Jaguar XK 120 Alloy Roadster, kterého bylo vyrobeno pouhých 242 kusů s cenou přesahující 8,5 milionu korun, nebo trojice klasických Ferrari z osmdesátých a devadesátých let v ceně několika milionů, které jsou mezi sběrateli velmi žádaná,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO.

Investiční potenciál klasických aut potvrzují také odborníci z řad analytiků: „S tím, jak se částečně mění celkové vnímání investic, vyhledávají zákazníci jako doplnění svého portfolia i takové, které si mohou „užívat“. Jedná se především o nemovitosti, umění nebo právě klasické vozy. Nemovitostního potenciálu využívají movitější klienti, zatímco u klasických aut může investice začínat třeba na dvou stech tisících korunách, ale může se vyšplhat řádově do vysokých desítek až stovek milionů,“ potvrzuje Petr Dufek, analytik ČSOB.

Obecně se dá říct, že starší vozy prémiových značek (Merceds-Benz, BMW, Jaguar) po pádu na cenové dno, které přichází mezi dvacátým a třicátým rokem od výroby, začnou pomalu ale jistě na hodnotě opět nabírat. Jde to pochopitelně ruku v ruce s počtem vyrobených kusů daného modelu a značky, které na trhu zbývají a v jakém jsou stavu. „Do těchto vozů investují spíše fanoušci jednotlivých značek a vlastnictví vozu neberou primárně jako investici, ale spíše jako splněný sen,“ doplňuje Jindřich Topol. To však neplatí u extra prémiových vozů. Například Mototechna Classic v nebližší době očekává příjezd unikátního Ferrari Enzo, kterých bylo vyrobeno pouze 400 kusů a jehož cenovka bude atakovat hranici 50 milionů korun. „Takové vozy již po silnicích prakticky nejezdí, nebo jen zcela výjimečně. Jejich majitelé do nich ukládají své finance, jelikož jejich cena může postupem času významně narůstat,“ uzavírá Petr Dufek.

 

AAA AUTO

Síť autocenter ojetých vozů AAA AUTO působí na trhu již 26 let. Zahrnuje více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Je součástí skupiny AURES Holdings, kterou majoritně vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Za dobu své existence společnost obsloužila již přes 2 miliony zákazníků. V roce 2017 prodala 75 400 vozů s tržbami přes 14,5 miliardy korun, a je tak z hlediska počtu zobchodovaných automobilů jedním z největších prodejců ojetých aut ve střední a východní Evropě. Nabízí také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro rok 2017 a 2018 se stala i držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže – Fortuna ligy.

clanky

POSLEDNÍ ZPRÁVY